Tips Tambahan di Kampung Keh

Beberapa tips tambahan apabila berada di Kampung Keh.

1)      Simpan rasa tidak puas hati di rumah anda

-    Jika ada rasa tidak puas hati, jangan mengomel atau membuat bising di sini; Sesetangah penduduk faham bahasa melayu dan mereka akan amat tersinggung sekiranya terdengar. Mungkin masakan atau tempat tinggal menyebabkan kita tidak selesa tetapi apa yang kamu dapat harap di kampung. Hotel 5 bintang? Restoran berkelas dunia?

2)      Jangan Bagi

-      Di sini maksud saya ialah jangan bagi jika tak banyak. Contoh, jika anda mahu memberikan duit kepada seseorang, pastikan anda mampu memberikan 70 orang yang akan datang selepas ini.

Sekumpulan remaja dan kanak-kanak menunggu untuk mendapat duit

3)      Salam dan senyum adalah bahasa perantara antarabangsa

Di sini, kami mempunyai masalah untuk berkominikasi, tetapi semua orang di dalam dunia faham akan salam (untuk muslim) dan senyum. Ini sahaja cara untuk bermesra dengan mereka.

4)      Tanya dan kamu akan dapat

Di dalam kampung ini, sebilangan kecil yang boleh berbahasa melayu, tetapi mereka lebih suka bercakap bahasa khmer kerana sudah lama meninggalkan Malaysia. Tanya saja “boleh bercakap bahasa melayu?” dan jika tidak pun, kamu hanya dapat gelengan kepala penduduk di situ (bermaksud tak boleh). Ini amat membantu jika ada orang boleh perantara ( saya jumpa dua orang )

5)      Tinggalkan kawan-kawan

Pergi bersama kawan-kawan memanglah bagus tetapi di dalam kampung ini, ia akan membataskan kamu untuk mengenali budaya kampung ini. Sekali sekala apa kata kamu ikut orang lain (sukarelawan lain). Saya sendiri dapat belajar bahasa mereka, makan buah-buahan yang susah dijumpai di Malaysia, menaiki bot di kampung ini dan banyak lagi dan semuanya secara percuma.  Terima kasih kepada “aunty-aunty” Puteri Islam ini.


Gula kelapa laut dan tembikai. Serius, sangat sedap !

6)      Jimatkan Penggunaan air

Di sini tiada aksess air bersih, dan mereka sebenarnya amat jimat dalam penggunaan air. Jadi jimatkan penggunaan air anda di sini dan fikir tentang orang lain.
(Mereka tetap mempunyai tempat air simpanan sekiranya air hujan dan perigi TETAPI ianya sangat hampir dengan tempat perlupusan sampah dan tandas)

7)      Elakkan Ais

Di tempat di mana sumber air bersih menjadi masalah, elakkan atau kurangkan meminum minuman ais, sebaliknya minum air dimasak atau air mineral.

No comments:

Post a Comment