Permulaan

Kami bertolak daripada KLIA ke Lapangan Terbang Phnom Penh pada pukul 3.20 petang (waktu Malaysia ) dan sampai pada 6.20 petang (waktu Kemboja).



Permandangan Kemboja dari atas



 Lapangan Terbang Antarabangsa Phnom Penh


Lapangan terbang Antarabangsa Phnom Penh ini agak ringkas bagi saya. Tidak seperti KLIA yang besar. Sejurus kami sampai di dalam lapangan terbang, kami telah ditanya oleh Pegawai Kastam di sana tentang barangan yang kami bawa masuk;

“What is this?” (Apa benda ini?) – Tanya Pegawai Kastam tersebut

Tetapi ahli sukarelawan lain menjawab dengan tidak yakin;

“Err….I also don’t know what is this?” (Saya pun tak tahu apa benda ini)
“Event…..Event” (Majlis…..Majlis)

Pegawai Kastam itu lagi bertambah kehairanan

Kemudian saya datang dan bercakap kepada pegawai kastam;

“Clothes” (Pakaian)

Pegawai kastam menanya lagi;

“All of them?” (Semua sekali?)

Dan saya menjawab;

“Yes, all of them?” ( Ya, Semua sekali)

Dengan itu, kami pun dapat melepasi kastam walaupun sebenarnya ada barang yang harus dimaklumkan kepada kastam seperti laptop dan barang elektronik yang lain.
(Tips: Jawab dengan yakin, keraguan menambah lagi kekeliruan)

Selepas itu, kami akan dibawa ke Hotel New York di Phnom Penh untuk penginapan selama sehari oleh translator kami, Husin. Semasa perjalanan, kami dapat melihat situasi trafik di sana.



Nampak tenang bukan?.....Ya, “amat tenang”

Kami yang baru pertama kali ke kemboja, amat terkejut dengan situasi trafik di sana. Kereta memotong sesuka hati, “U-turn” secara tiba-tiba, hon dan “high beam” menjadi isyarat wajib bagi mereka. Namun begitu, kata Husin, kadar kemalangan maut di Kemboja amat kurang sekali. Di sana, kebanyakan kereta Toyota, Honda memenuhi jalan raya. Saya juga diberitahu bahawa kereta di sana harganya amat murah tetapi saya tidak nampak satu bengkel kereta pun di sana. Mungkin “Pakai Buang”.




Hotel New York

Kami pun tiba di Hotel New York dengan selamat. Hotel ini berdekatan dengan Central Market yang menjadi tumpuan para pelancong untuk membeli belah di situ. “Tuk-Tuk” (beca bermotorsikal) juga ada di sekeliling hotel untuk pergi ke mana-mana. 

(Tips: Harga Tuk-Tuk boleh meningkat daripada 3 USD kepada 7 USD di sekeliling hotel, jika mahu lebih murah, jalan ke hadapan sedikit untuk menaiki Tuk – Tuk yang lain. - p/s: Tanya harga dahulu sebelum naik) 



Restoran D’Wau

Selepas kami meletakkan barang-barang di dalam bilik hotel, kami pun menjamu selera di Restoran D’Wau di dalam Hotel New York. Restoran D’Wau ini dimiliki orang Malaysia dan menyediakan masakan seperti  Roti Canai, Teh Tarik, Nasi Lemak, dan Nasi Goreng. Saya pun mencuba Roti Canai dan Teh Tarik dengan harga 1 USD bagi setiap satu. Namun, apa menarik minat kami adalah;



Air Soda Gembira


Air Soda Gembira di Restoran D’Wau adalah air soda + susu + sirap. 

Kata seorang dari kami;

"Kau rasa gembira tak minum air ini?"

Kata yang lain;

"Gembira…gembira…gembira"

Keseluruhan masakan di Restoran D’Wau adalah sedap dengan sedikit pengubahan terhadap rasa Kemboja. Kami dibenarkan berehat untuk hari ini sebelum pergi ke Kampung Keh keesokkan harinya.

No comments:

Post a Comment