Kampung Keh, Hari Kedua & Ketiga

Selama 2 hari, Program khidmat masayarakat pun bermula. Segala tugas yang diserahkan pada sukarelawan akan dilakukan. Saya  bergegas ke pusat operasi (rumah guru) untuk membantu dalam pengagihan barang – barang untuk memasak , kelas tusyen dan lain-lain. 



Rumah Guru (Atap Biru)


Di situ, persiapan wayang pacak dijalankan di mana cerita akan ditayangkan dari projektor ke wayang putih. Cerita akan ditayangkan pada malam ini adalah cerita P.Ramlee iaitu keluarga 69. 


 Penduduk kampung membantu untuk mengecat


Di dalam masjid, kami dan penduduk kampung mengecat  bahagian dalam masjid, sambil menyelek bahagian mimbar. Al-quran yang rosak diasingkan untuk perlupusan.


Kelas Tusyen Bahasa Melayu

Di sudut yang lain, kelas tusyen bahasa melayu, English dan matematik diadakan pada di dalam akademi As-Syafie.
 
Klinik kesihatan juga dibuka untuk penduduk di dalam Pusat sumber Sekolah.


Pusat Sumber Sekolah


Di dalam pusat sumber sekolah, banyak informasi tentang Pol Pot dan Khmer Rouge ditunjukkan di sini.


Khmer Rouge


Di dalam misi Kembara Prihatin ini, Puteri Islam Malaysia telah menyumbangkan sebuah bengkel menjahit untuk kegunaan wanita muslim di sana.


 Bengkel Menjahit


Keupayaan wanita kampung ini menjahit sebenarnya sangat hebat. Hasil jahitan mereka sangat kemas malah mereka lebih biasa menjahit menggunakan tangan daripada mesin. Bagi saya, jika ada sesiapa mampu mempromosikan hasil mereka, mungkin mereka boleh keluar dari zon kemiskinan.


 
“Aunty-aunty” Puteri Islam dan wanita muslim kampung menjahit kain 

 
Pada sebelah petangnya pula aktiviti sukaneka diadakan bersama penduduk. Antara acara yang diadakan ialah lari sambil memegang belon dan membawa bola ping pong dengan sudu untuk kanak – kanak.


Aktiviti Sukaneka 


Khairul Fahmi ?

Bagi dewasa, kami bermain sepak raga dengan bola takraw. Kesemua mereka ini amat handal bermain. Masing –masing semuanya bagi bola “killer”


Sepak Raga


Pada malamnya pula, Wayang Pacak ditayangkan. Semasa perbincangan, kami menjangkakan bahawa filem P.Ramlee akan menjadi tarikan untuk ditonton tapi malang sekali, oleh kerana masalah bahasa, daripada satu kumpulan besar, hanya tinggal beberapa orang sahaja yang tinggal. Pada keesokkan harinya, kami menanyangkan cerita Tom & Jerry dalam bahasa khmer. Melihat cd “ Tom & Jerry” itu, kanak-kanak semua teruja sambil menyebut “Tommy Jerry”. Mereka semua telah menunggu awal untuk melihat cerita itu.


Wayang Pacak

Pada tanyangan “Tom & Jerry” itu, semua orang tak kira tua dan muda seronok melihat. Di samping itu, Mejar berpendapat bahawa ianya lebih bagus sekiranya mereka tiada televisyen kerana tiada anasir buruk akan mempengaruhi mereka. Saya pun bersetuju dengan pendapat itu. Setelah habis wayang pacak, saya pulang ke rumah angkat saya di mana kali ini saya pula kena mengajar bahasa melayu kepada Hanafi.

No comments:

Post a Comment