Pulang Ke Phnom Penh

Selepas 2 hari kami menjalankan khidmat masyarakat, kami semua akan berangkat pulang ke Phnom Penh. Semua penduduk kampung keluar untuk mengucapkan selamat tinggal. 


Penduduk Kampung berkumpul untuk mengucapkan selamat tinggal


Ada yang memeluk anak angkat masing-masing dan tak lupa juga ada yang memberikan buah tangan. Suasana sedih menyelebungi di situ. Sebelum saya pulang, tiba-tiba Pak Haroun berkata;

“Saya minta maaf bagi semua orang di sini”
 
Saya terkejut apabila Pak Haroun bercakap melayu. Selama ini, Pak Haroun hanya tersengih atau pun berkata “Tak faham”. Saya pun mengucapkan terima kasih kepada keluarganya kerana melayan saya dengan sangat baik.


Di hadapan Masjid Kampung Keh.

Kami pun berangkat dari Kampung Keh dari sana pada pukul 8.00 pagi sambil memandang lambaian penduduk kampung. Saya pun memikirkan jika saya datang lagi pada 10 tahun akan datang, adakah keadaan masih sama?


No comments:

Post a Comment